Main Menu

Прийнято за основу проект Закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв’язку”

news.finap

Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект №2788-д про створення державного «поштового» банку. Повідомляє Інформаційне управління Апарату Верховної Ради України.

Законопроектом пропонується запровадити систему поштових рахунків, ввести термін «поштовий рахунок», визначити перелік фінансових послуг, які зможе надавати національний оператор поштового зв’язку АТ «Укрпошта», серед яких:

  • відкриття та ведення поштових рахунків,
  • проведення розрахункових банківських операцій,
  • випуск та обслуговування платіжних карток,
  • залучення коштів фізичних та юридичних осіб.

Відповідні зміни пропонується внести до Кримінального, Господарського та Цивільного кодексів, Законів України «Про банки та банківську діяльність», «Про Національний банк України», «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», «Про поштовий зв’язок», «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», «Про оплату праці», «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

Позиція НБУ:

На сторінці ФБ НБУ висловив свою думку: «Розширення статусу «Укрпошти» – це крок до збільшення монополїі держави у фінсекторі, а не крок до конкуренції.

Нелогічно. Неконкурентно. Ризиково. Це якщо у три слова стиснути нашу позицію про ідею дозволити «Укрпошті» надавати банківські послуги.

Національний банк виступає проти ухвалення цих проєктів закону та проти створення державного «поштового» банку.

Наші аргументи такі:

Це нелогічно. Роль держави у банківському секторі має зменшуватися, а не рости. Зменшення ролі держави сприятиме конкуренції, і відповідно – підвищенню якості фінансових послуг. Сьогодні частка держави – 55%. Ми спільно з Урядом плануємо її зменшити до 25% до 2025 року завдяки частковій приватизації держбанків.

Розширення статусу «Укрпошти» – це крок до збільшення монополїі держави у фінсекторі, а не крок до конкуренції.

Це неконкурентно. «Укрпошта» опиниться у привілейованому стані, якщо порівняти з тими ж банками. Зважте самі. Поштовий оператор отримає всі переваги і можливості ведення банківської діяльності, але не нестиме жодної відповідальності. Поштовому оператору не потрібно отримувати банківську ліцензію, не потрібно виконувати нормативи та вимоги до роботи з коштами населення. НБУ зможе встановлювати для «Укрпошти» лише порядок відкриття і ведення рахунків. Тобто НБУ не буде регулювати банківську діяльність «Укрпошти».

До того ж “Укрпошта” змагатиметься з іншими держбанками – Ощадбанком і ПриватБанком. Ми за конкуренцію, але не держбанків між собою за одних і тих же клієнтів. Боротьба на одному «клаптику землі» призведе до зменшення дохідності всіх. Переможців не буде, всі будуть у програші. У підсумку втратить держбюджет, включно з додатковими витратами «Укрпошти».

Це ризиково. «Укрпошта» не розуміє реальної вартості ведення банківського бізнесу. Банки витрачаються на побудову систем фінансового моніторингу, контроль ризиків, управління чужими коштами, комплаєнс, безпеку даних і відділень. До того ж “Укрпошта” має нижчу експертизу у фінмоніторингу, ніж банки. Тому виникає підвищений ризик відмивання коштів.

Тому ми закликали Уряд та Верховну Раду висловити спільну позицію та відхилити ці законопроєкти.

Але ми пропонуємо декілька альтернатив:

«Укрпошта» може надавати у сільській місцевості агентські послуги від імені банків. В «Укрпошти» широка мережа, тому це було б доцільно для підвищення фінансової інклюзії.

«Укрпошта» може працювати у межах нового платіжного законодавства. Нова редакція закону «Про платіжні послуги» дозволить поштовому оператору вести рахунки клієнтів та забезпечувати розрахунки, а також випускати власні платіжні картки без участі банку.

Цей варіант – оптимальний. Адже «Укрпошта» має ліцензію на надання платіжних послуг, яка може бути легко розширена у межах чинного законодавства.

Читайте також: Щодо надання дозволу Укрпошті здійснювати відкриття та обслуговування поштових рахунків

(фото з сайту pixabay.com)

Переглядів:352





Схожі новини

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Read previous post:
“Біла книга” – концепції НБУ щодо майбутнього регулювання ринків

Збірник шести секторальних документів, в яких Національний банк як майбутній регулятор ринків небанківських фінансових послуг описує поточний стан ринків, їх...

Close